Pilates

Pilates

Pilates on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintamenetelmä. Pilatestunnilla vahvistetaan syviä vatsalihaksia ja keskivartalon lihaksia sekä parannetaan kehon liikkuvuutta ja joustavuutta.

Liikkeitä tehdään eri aloitusasennoista; seisten, istuen, selinmakuulla, kylki- ja päinmakuulla sekä nelinkontin. Näissä kaikissa huomioidaan selkärangan, lantion ja rintarangan neutraaliasento. Vähitellen kehotietoisuuden lisääntyessä pilateksen periaatteita pystyy soveltaa kaikkeen tekemiseen.

Pilates sopii kaikille omasta hyvinvoinnistaan ja kehostaan kiinnostuneille.

Pilatestunnit ovat 60 minuutin mattotunteja, joilla parannetaan Pilateksen perusperiaatteiden mukaisesti voimaa, liikkuvuutta, ryhtiä ja tasapainoa.

Tunnit ovat alkeis- perus- ja keskitasontunteja, ja niillä käytetään monipuolisesti eri pienvälineitä (mm. pallot, nauhat, rullat ja renkaat).

Voit osallistua suoraan viikkotunneille, jos olet käynyt aikaisemmin muualla alkeiskurssin tai hankkinut vastaavat tiedot ja taidot esimerkiksi yksityistunneilla. Jos pilates on sinulle aivan uusi tuttavuus, tule ensin pilatesstartti-kurssille.

Pilatesstartilla alkuun

Pilatesstartti on tarkoitettu sinulle, jolle pilates on aivan uusi tuttavuus tai haluat muutoin kerrata perusteita.

Pilatesstartissa syvennytään pilateksen ajatusmaailmaan ja harjoitteisiin. Kurssi on tärkeä käydä ennen kuin aloitat säännöllisillä tunneilla käynnin – tiedät mitä tehdään ja miksi.

Barre

Barre

Barre on maailmalla huippusuosion saavuttanut treenimuoto, jossa käytetään apuna balettitankoa eli barrea. Barren juuret ovat klassisen baletin tankoharjoittelussa ja Lotte Berkin metodissa, joka yhdistää kuntoutusta ja baletin tekniikkatreeniä. Suomeen metodin on tuonut barre- ja pilatesohjaaja sekä Barre Academyn perustaja Säde Kajovaara.

Harjoitusmuotona barre on yhdistelmä balettia ja pilatesta. Tunnin aikana yksinkertaiset, mutta tehokkaat liikkeet tehdään pilateksen tavoin huolellisesti ja ajatuksella rytmikkään musiikin tahdissa. Lisähaastetta harjoitteluun saadaan pienvälineiden esim. käsipainojen avulla.

Barre on ennen kaikkea terveysliikuntaa; se kehittää kestävyysvoimaa ja sytyttää ryhtiä kohottavat syvät lihakset. Tunti vahvistaa etenkin pakaroita, reisiä ja keskivartaloa.

Tullaksesi tunnille sinulla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta baletista tai pilateksesta. Sinun ei myöskään tarvitse osata tanssia; tunnilla ei tehdä piruetteja, hyppyjä tai koreografiaa.

Golfpilates

Golfareiden kehonhuoltotunnit rakentuvat siten, että jokaisella harjoituskerralla keskitytään alueisiin, joiden liikkuvuus (rintaranka, hartiaseutu, lonkat) on golfissa tärkeää. Voima lyöntiin tulee keskivartalosta – siksi emme unohda vatsalihaksia, etenkään vinoja, syviä selkälihaksia emmekä pakaroita; glutes are the king of the swing.

Pilates sopii täydellisesti golfarin kehonhuoltoon, koska molemmissa lajeissa keholta vaaditaan samoja ominaisuuksia. Hyvä svingi vaatii tasapainoa ja koordinaatiokykyä sekä keholta voimaa, liikkuvuutta ja vakautta. Pilateksen avulla vahvistetaan ja opitaan käyttämään svingissä olennaisia lihaksia, mikä voi tuoda lyönteihin kaivattua pituutta.

Pilateksen lisäksi tunneilla hyödynnetään barrea ja Footbic-harjoittelua sekä dynaamista venyttelyä.

Jotta harjoittelusta olisi hyötyä, kehonhuolto kuten golfikin vaatii pitkäjännitteisyyttä – yhdestä kerrasta saat mukavan kokemuksen, säännöllinen harjoittelu takaa parempia tuloksia.

Tunneille osallistuminen ei vaadi aiempaa pilateskokemusta.

Footbic ja Footmap

Footbic

”Jo tässä vaiheessa kiitos mahtavasta kurssista! Näiden harjoitusten myötä on kyllä huomannut jalkojen tärkeyden ja nyt onkin oikea hetki tehdä töitä sen eteen, että ei ainakaan huonompaan suuntaan mene tilanne.”

Kuinka moni pysähtyy ajattelemaan, miten paljon jalalta vaaditaan. Se kannattelee ihmisen vartalon painoa, toimii iskunvaimentajana ja ponnahduslautana liikkeelle sekä pitää yllä tasapainoa. Sen pitää sietää rasitusta, joustaa ja mukautua jatkuvasti.

Jalkaterän kunto vaikuttaa kaikkeen liikkumiseen; kun se on kunnossa, et huomaa sitä lainkaan. Pieni känsä päkiän alla tai vaivaisenluun alku alkaa muuttaa jalkaterää, sen asentoa ja askellusta. Vähitellen jalkaterän muuttunut asento vaikuttaa kauttaaltaan kehon linjauksiin ja nk. kineettinen ketju pettää aiheuttaen monenlaisia oireita muuallakin kuin jalkaterässä.

Useiden oireiden esimerkiksi plantaarifaskiitin, vaivaisenluiden, laskeutuneiden jalkaholvien, päkiäkipujen tai jopa polvikipujen taustalla voi olla jalkaterän virheasennot.

Fysioterapeutti Atte Kärnän kehittämällä Footbic®-ohjelmalla voidaan kuntouttaa kaikkia edellä mainittuja oireita. Footbic-palloilla harjoittelemalla jalkaterään saadaan lisää liikkuvuutta ja saadaan vahvistettua ja tuettua pieniä ja heikkoja jalkaterän lihaksia. Kun ne ovat kunnossa, jalkaterä on hyvässä ryhdissä, mitä kautta oireet voivat vähitellen helpottua. Pallot kehittävät myös tasapainoa.

”Jatketaan! Hyvää ja tärkeää jumppaa = Footbicciä.”

Functional Footmap

”Tämä analyysi ja kurssi tulivat oikeaan aikaan.”

Functional Foot Map on metodi, jonka avulla on helppoa tehdä nopea ja luotettava analyysi jalkaterän toiminnasta liikkeen aikana. Yksinkertaisen musteskannerin avulla jaloista saadaan nopeasti kuvat, joita analysoimalla on helpompi antaa henkilökohtaisemmat jumppaohjeet Footbic-palloilla tehtäviksi.

Analyysistä on myös hyötyä, jos vaiva tarvitsee jalkaterän ongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanottoa.